GOODIES
09/05/2007

Er ligt een nieuw tijdschrift in de schappen: Goodies. Gericht op de consument die miiieubewust wil winkelen maar toch wel graag mooie en dure dingen om zich heen heeft. Niks consuminderen dus, maar juist lekker veel uitgeven.

Verantwoord genieten, kan dat wel?

Goodies, dat heeft iets te maken met feeling good, en volgens de makers van dit blad heeft dat twee kanten: leuke dingen doen en leuke dingen kopen. En o ja, er is ook nog de kant van jezelf een goed gevoel geven door geen plastic onzin te kopen en geen kleren die met kinderarbeid zijn geproduceerd.

Goodies 

Goodies  is gemaakt door pragmatische idealisten. Ze willen consumenten bereiken die milieubewust willen leven, eten en vakantie houden, maar zich niets willen ontzeggen. De initiatiefnemers, het reclamebureau Brighter World en de ontwikkelingsorganisatie Solidaridad hopen zo het segment te vinden van een nieuw soort consument: redelijk welgesteld, egocentrisch én kritisch.

Goodies is een origineel idee op de Nederlandse bladenmarkt. De uitstraling is luxe, geen wonder, want de vormgeving is in handen van het bureau dat ook DIF maakt, het paradepaardje in bladenland. Het is alleen wel heel erg dik: het huidige nummer (voorjaar 2007) is 164 glanzende pagina's. Mijn eerste reactie was: erg veel advertenties, maar dat valt mee: slechts (!) 27.

De rest zijn redactionele pagina's, maar die gaan ook voornamelijk over producten: kleren, schoenen, vakanties. Hier en daar een informatief artikel: energie uit water, het leven in Sikkim (India), interviews met mensen die van baan veranderen. De BN-er ontbreekt ook niet: Beau van Erven Dorens legt uit hoe een reis door Nepal hem veranderd heeft. En verder veel, heel veel fotografie. Een echt bladerblad.

Een origineel idee, en toch twijfel ik. De boodschap is: consumeren is oké, maar doe het bewust. En op den duur is dat toch niet genoeg! De consumptie van de luxe-artikelen waar dit blad vol van staat, moet juist omlaag. Wordt eens wakker, dames en heren van Goodies: minder is uiteindelijk toch meer!  Misschien iets voor een volgend nummer?

Tagging: Tijdschriften Terug naar het overzicht

Weblog Reacties:


KoorEnZohttp://www.mariette440.web-log.nl/ gepost @ 11/05/2007 10:48
De meeste milieubewuste mensen die ik ken zijn mensen met een goede baan en inkomen. Mensen die geld hebben om geen goedkope troep te kopen.
 
Een tandje lager
Maja gepost @ 11/05/2007 18:39
Het ging mij erom dat dit tijdschrift door zijn glossy uitstraling aanzet tot consumeren. De boodschap is: koop die jas, die auto of die meubels! Terwijl het langzamerhand toch duidelijk is dat het een tandje lager moet.
 

  • Deze website is gesloten. Zie verder op Facebook.
  • Naam: Maja Vervoort
  • Locatie: Terra
  • Woonplaats: Amsterdam, al langer dan veertig jaar
  • In de zomer: De Wolden, Drenthe
  • In de winter: Andalucia
  • In een ver verleden: IndonesiĆ«
  • Ooit gestudeerd: psychologie

  • Studievoorkeur, maar helaas niet gedaan: Nederlands

  • Testuitslag beroepskeuzebureau: Ga jij maar bij een uitgeverij werken

  • Werkzaam geweest als: redacteur en hoofdredacteur van het tijdschrift  Psychologie Magazine auteur

  • Schreef ook in: Opzij (artikelen) en Trouw (recensies)

  • Getrouwd: ja, met hem

  • Kinderen: ja, twee

  • Gelukkig: steeds vaker 
  •  Motto: Bless this Mess  

maja openingspagina 

 

Reacties:

Reageer
Maja: Een tandje lager
Reageer
KoorEnZo